onsdag 22 oktober 2014

Ett sovandes barn är ju bland det finaste

Jag är fullt medveten om att min uppdatering är lika stor som chansen att vinna på Lotto med joker.
Det är skolan, styrelsen, och tiden att försöka hinna med att umgås med min familj som gör att tiden vid datorn inte blir av.

Idag pluggar jag hemma. Håller på med ett projektarbete. Är klar med det för idag och skall strax sätta igång med matematiken.

Imorse när jag skulle väcka Antonio så kunde jag inte sluta stirra på honom. Gick och hämtade kameran. Så här delar jag med mig av bilder på när ett barn vaknar upp på morgonen. Jag tycker att det ser så vackert, oskuldsfullt och fridfullt ut när ett barn sover. De är så avslappnade och fina.






Jag vill att ni tittar på de här bilderna. Man ser ett barn som mår bra. Som känner sig säker och trygg. Ett barn som har otroligt bra föräldrar. Ett barn som ofta är glad. Ett barn som får tycka och tänka som hen vill. Ett litet barn som inte kan försvara sig. Skulle du någonsin kunna höja din hand och göra illa detta barn? ALDRIG! Eller hur?

Ibland, av misstag ser jag så hemska klipp som folk delar på facebook. Klippen handlar om barn som far illa. Barn som får ta emot slag och gråter och skriker. Den ända tryggheten är föräldern som slår. Barnet kan inte försvara sig, bara ta emot. Vad barnet än gör så är det "fel". Gråter  barnet är det fel, sträcker barnet ut armarna är det fel. Allt förtjänar mer slag.

Jag mår så otroligt dåligt över sånt här. Såna filmer kan jag inte glömma. De spelas upp i mitt huvud om och om igen. Senast nu i veckan såg jag ett klipp om en mamma som sänkt ner sitt barn i en tunna med det jag uppfattar det som, kallt vatten. Hon slår barnet och barnet bara gråter. Det är så hemskt. Jag går inte in på fler detaljer. Dessa bilder ser jag i mitt huvud varje dag nu.  Det jag undrar så mycket över är: VEM FILMAR? Varför går inte personen som filmar in och avbryter. Om mamman är psykiskt sjuk och behöver hjälp, så måste även den som filmar vara sjuk. Varför går man inte in och stoppar en så grov barnmisshandel?


Kan vi göra någonting?
Jag som person kan inte göra något åt händelsen jag såg på facebook. Däremot har jag googlat upp fakta för att veta vad jag ska göra om jag misstänker att ett barn far illa.

På socialstyrelsens hemsida står det:
Alla rekommenderas att anmäla misstankar om att barn far illa till socialtjänsten. Anställda på vissa myndigheter och i vissa verksamheter som berör barn och unga ska genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet misstänker att ett barn far illa.

Om du misstänker eller känner till att ett barn far illa ska det i regel anmälas till socialtjänsten i den kommun där barnet bor. Det finns inga formella krav på anmälan, men du som är anmälningsskyldig bör göra din anmälan skriftligt.

Om du är osäker på om situationen är sådan att en anmälan ska göras kan du diskutera situationen med socialtjänsten utan att avslöja barnets identitet. Om du däremot berättar vilket barn det gäller så kan socialtjänsten behöva hantera samtalet som en anmälan.

Kontakta oss
socialstyrelsen@socialstyrelsen.se
 
 

4 kommentarer:

  1. Det är fruktansvärt att vissa kan behandla barn på sånt brutalt sätt. något man aldrig kommer få förståelse för. Har en son på 4 månader, när jag tittar på honom och tanken på att han skulle råka illa ut gör att det gör ont i hela mig, så borde väl alla föräldrar känna för sitt barn, barn i huvudtaget. Men tydligen inte och det är nog fler barn än man tror som far illa i sitt hem och det gör mig så ledsen :(

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig angående liknande filmer på fb, vad är det för människor som filmar otäckheter mot barn och djur? Inte sjutton skulle man väl kunna stå och filma utan att rycka in?! Det är konstigt, jag mår dåligt av sådant, usch!

    SvaraRadera
  3. Åh herregud så söt!! Ser ut som han har en peruk på sig <3 :D

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet och VIKTIGT att lyfta fram än en gång vilket ansvar vi vuxna har gentemot alla oskyldiga barn som växer upp runt omkring oss. Och alla klippen på FB gör mig likaså fruktansvärt ledsen och dom spelas som du skriver upp om och om igen i huvudet. Finns så mycket sjuka människor och mitt bland dessa finns barn som växer upp, TRAGISKT.

    SvaraRadera