söndag 26 oktober 2014

Godis, glass och kärlek

Antonio har en egen Ipad. På den tittar han bla på Youtube. Jag vet inte riktigt hur han gör, men han klickar sig fram blan olika klipp. Han tittar mycket på när folk demonstrerar leksaker. Kan vara någon som öppnar 10 st kinderägg och visar alla leksaker. Finns hur mycket sånt som helst. Han har tittat på ett klipp där två händer demonstrerar ett leksakskit, bestående av lera och två formar. I formen lägger man leran som formas till en glass när man trycker ihop formen. Man kan stoppa in en glasspinne i leran, och sen dekorera glassen med små lerkulor eller nåt så det ser ut som strössel.

Så, nu när ni vet bakrunden så ska jag komma till saken. Jag kom då på min gamla FIMOlera från 2008 som låg i ett skåp. Så vi skulle göra egna glassar, precis som på klippet han sett. (Sett flera gånger).

Tyvärr var leran väldigt hård. Sa jag hur gammal den var? Haha

Vi gjorde en varsin glass och sen lite godis. När allt var klart så åkte allt in i ugnen på 110 grader i ca 30 minuter. Klart.



 Två chokladgodisar i lera. Antonio fick göra de små söta tuggorna.


Antonio har gjort en munk, en glass (med mammas hjälp och massa gap och skrik om hur glasspinnen skulle vara), och slutligen något som han inte vet vad det är. Han säger att det är jordgubbsglass, men jag såg ju att det var skräp och hård lera som han i sista sekund kom springandes med till plåten, och sa att han hade gjort den.

Här visar han upp allt vi gjort tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar