torsdag 5 maj 2011

Vad kan jag äta om jag har magkatarr?

Kokt mat!
Ni har skrivit vad jag inte får äta:
  • Kaffe
  • Alkohol
  • Stekt mat
  • Kryddor
 Vad jag får äta
  • Äta lite i taget många gånger
  • Kokt mat
  • Banan
  • Lakrits
  • Yoghurt
  • Proviva shots
  • Psylliumfrön
Idag tänkte jag, va sjutton skall jag göra för kokt mat? Vid närmare eftertanke kan man koka nästan allt som man kan steka. Jag rotade lite i frysen och kylen och la ner allt i en kastrull. Blev så bra så jag måste dela med mig till er.
Soppa som är snäll mot magen.
Du behöver
  •  Makaroner
  •  Det du har hemma. Detta är bara ett exempel.
 Gör så här.

  • Tag en kastrull. Fyll rikligt med vatten.
  • När vattnet kokar, ha i buljong. Jag hade pulver kött- och grönsaksbuljong.
  • Ha i makaroner efter behag.
  • Medans makaronerna kokar, hacka falukorv i små bitar. Lägg i.
  • Från frysen tog jag fryst maj, paprika oh broccoli och slängde ner.
  • Låt koka till makaronerna är klara. Då är soppan klar. Stäng av värmen.

5 kommentarer:

  1. Ett tips är att koka kyckling, det är faktiskt mycket godare än att steka :D i med kryddor och sen koka upp :) och försök att inte stressa för det förvärrar också magkatarren

    SvaraRadera
  2. Jo som sagt ska du vara försiktig med kryddorna men lite kan du allt ha iaf, om inte kör buljong så att du får lite smak :)
    Du kan koka dom allt från 10 min till 30, du kan ta upp en efter ett tag och skära lite lätt i den så ser du om den är klar :) Jag levde på kokt kyckling och broccoli när jag hade magkatarr.

    Nej det är klart man inte kan styra över stress och sånt där, men man får ha det i baktanken att om man känner att man börjar bli uppstressad så får man ta en djupt andetag och försöka varva ner.

    Det är inte kul med magkatarr men man lär sig att leva med det ganska fort, i början är det jobbigt att komma på vad eller vad man inte kan göra/äta. Men prova dig fram vill jag också tipsa dig om :)

    Jag hoppas magen mår bättre snart!

    SvaraRadera
  3. SV: Börjar med att tacka för din fina komplimang om magen <3

    Vad skönt att du fått hjälp med dina magbesvär. Själv har jag lidit av lektosintollerans/IBS sedan jag var ung (ca 14 år)
    Finns ju inget värre nästan att ständigt ha ont i magen.

    Hoppas du kommer att må fortsatt bra.

    SvaraRadera
  4. lakrits förvärrar för mig..Även fet mat med mycket E nummer i...

    Jag bruakr ta omeprazol och dricka mycket vatten. Brukar hjälpa för ibland är det så oregelbundet att det ä rsvårt att veta vad det är som utlöser det..iallafall för mig

    SvaraRadera
  5. Tag tinade fiskfileer lägg i en ungsform häll på laktosfri matlagningsgrädde ca 4-6 dl ös på citronpeppar o dill (frysförpackning). Tar ca 25-30 min i 200 grader. Serveras med ris.
    Testat själv om du är tål mjölkprodukter. Jag tror att om man har magkatarr kanske man skall köra laktosvaror

    SvaraRadera