onsdag 4 maj 2011

Mot Magen... dyspepsi

Nu är det magveckor på apoteket. Men om inget funkar då? Jag har åkt på någon form av magkatarr. Det fräter i magen så det gör så ont så att jag kräks. Novaluzid funkar lika bra som att pilla sig i örat. Har nu köpt Omeprazol som är lite starkare. De tar bort kramperna men inte frätningarna. Är väldigt rädd att det snart fräter hål i magen på mig. Kan det hända? Är det farligt?

Som vanligt när jag inte kommer på någon lösning ber jag mina läsare om hjälp.
Har testat verum hälsofil. Tänkte att det skulle lägga sig som ett skikt i magen och skydda men Mohahahahha. Inget händer. Köpte Proviva nyponsoppa. Läste igår att den var mot "minskning av gaser i magen" så den soppan var bara god, men hjälpte inget.
Sä länge jag inte kräks blod eller har blod eller slem i avföringen så är det ingen fara. Det läste jag på vårdguiden.se.


Va fan sak jag köpa? Vad skall jag göra?
GE MIG TIPS!!!!

12 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag tycker du ska gå till läkaren. Om du kräks av smärtan så är det inte bra. Det tyder på att något är fel. Sen om du röker så ska du nog sluta. Jag blev tvungen att sluta för att jag hade sådana magproblem och det var det enda dom tjatade om. Men när jag slutade så blev det bättre. Nu vet jag dock inte om du röker. Men det fräter som bara den.

    Om det kan gå hål i magen? Visst kan det de. Men då har du haft magsår länge isf. Hoppas du blir bättre. Men jag tycker du ska ringa till vårdcentralen.

    Mvh Lina

    SvaraRadera
  2. Om du äter när du får ont jobbar magsyran med maten och allt fräter inte inne på väggarna.

    SvaraRadera
  3. Gå till en läkare såklart. Sluta röka.

    SvaraRadera
  4. Beror ofta på psykosomatiska besvär. Att man stressar för mycket, eller oroar sig över onödiga saker. Förfök varva ner, vila när du kan, titta på tv och sluta tänk på sådant som är jobbigt.

    Kaffe, alkohol och tobak är farligt när man har magkatarr. lakrits är däremot bra i små mängder! :)

    Lider själv av magkatarr, och det är något man får lära sig att leva med. Kommer alltid att störa en i ens "svåra" perioder i livet. Besvären försvinner när man mår psykiskt bra, och vice versa.

    SvaraRadera
  5. Proviva Shots är jättebra! Brukar dricka dem eftersom jag har känslig mage blev rek. de av min läkare! (tillsammans med losec såklart)

    SvaraRadera
  6. Okej. lakrits och Proviva Shots? Ska testa det.

    SvaraRadera
  7. Till anonym som skriver: Att man stressar för mycket, eller oroar sig över onödiga saker. Förfök varva ner, vila när du kan, titta på tv och sluta tänk på sådant som är jobbigt.

    Jag har svårt att sova.Drömmer oroligt och får inte den vila jag behöver. Att bara sluta tänka på jobbiga saker kan jag inte. Jag har ingen så kallas off-knapp.

    Som du skriver, har man en gång fått magkatarr har man det alltid. Det kommer tillbaka när livet blir lite jobbigt.

    men nu gör det så ont hela tiden. Det lixom fräter.

    Har märkt att kaffe är farligt. Spydde som satan!

    Tack för dina råd=)
    MVH

    SvaraRadera
  8. Det gör ont för magsyran bubblar upp när du blir hungrig "den gör sig klar" för att smälta maten som ska komma. Så du måste äta direkt du känner så. Fick rådet att äta kokt potatis o grönsaker så kallad mjuk mat. Inte stekt eller stark, inte alkohol, kolsyrade drycker, o absolut inte vitt vin eller kaffe. Lycka till jag vet hur ont det gör :(

    SvaraRadera
  9. Christin. Fick precis tipset om kokt mat i ett sms nyss. Ska koka mat imorgon och äta lite, många gånger under hela dagen.

    Har även fått tuggtablett som heter Galieve Pepparmint. Fick 8 st så skall prova idag och imorgon bitti.

    Vin dricker jag inte. Alkohol fick jag avstå från på Valborg pga magen=( Kaffe märkte jag att det inte gick så bra.

    Ska absolut prova kokt mat imorgon=)

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Vi har många med problem med magen i min familj.
    Du borde gå till läkaren.
    Både min mamma och bror hade tydligen samma åkomma nämligen bråck i magen.

    Undersökningen går skitfort. Man sväljer en slang med kamera och får beskedet på en gång.
    Min brors undersökning gjordes på 5 minuter.
    Nu vet han varför han lidit i i över 20 år.

    SvaraRadera
  11. psylliumfrön ska bilda en skyddande gelé i magen, även bananer har jag hört är bra mot magproblem.

    SvaraRadera
  12. Jag har haft magkatarr till och från sedan 10 år tillbaka.
    Du måste köpa Zantac på apoteket, det är en tablett som hjälper mig. Så är ett tips att akta sig för apelsin, lök och naturligtvis kaffe. Rödvin är också något man ska akta sig för.

    SvaraRadera