fredag 30 november 2012

Engsö Julmarknad december 2012


Jag har definitivt ingen julkänsla eller jullängtan. Jag fokuserar på mitt barn och körkortet. Har inte julpyntat och kommer inte göra det. Blir bara jobbigt att släpa upp allt från förrådet och sen ner igen.

Men jag tycker om utflykter och ”söndagsnöjen”. Nu med 1:a advent framför oss så samlas hanverkare och bönder från hela Sverige på diverse julmarknader för att visa och sälja sina produkter. Vi startade redan idag med julmarknad på Engsö slott.

Fanns gott om provsmak. Jag var hungrig när jag kom dit men efter att ha provsmakat allt blev det mättande i magen. Vi köpte ostar, syltar och bröd. Lingonsylt 70% lingon. Älskar lingonsylt och äter det till lika mycket som jag kan äta ketchup till. På Ica maxi Hälla hittar jag bara lingonsylt typ 15-30%. Det är äppelmos eller annan sylt i. Vad vet jag. Så vi köpte nu på julmarknaden en hel bytta med lingonsylt.

Mycket mysig och fin julmarknad. Jag var för dåligt klädd bara. JAG! Är förvånad över mig själv. Jag som alltid brukar tänka på allt. Måste berott på att jag var så trött i huvudet. Gick jag upp 07:30 i morse. Skulle göra riskettan på körskolan. De sa på körskolan att jag gjort den 2009, men det var tydligen inte så, så fick göra den idag. Sen satt jag kvar och pluggade. När det stängde var det hem och sen till Ängsö. Har hållit igång hela dagen. Legat på maxvarv så känner mig lite matt i huvudet nu. Blir inge plugg ikväll. Ska laga mat. Använda vitlöksosten som inhandlades på marknaden. Till efterätt blir det godaste hemmagjorda brödet med hemmagjort kantarellsmör. Även de köpt på marknaden.

 

Här kanske vissa av er ska ut på krogen ikväll, och här sitter jag skitnöjd hemma med min lingonsylt och besöket på julmarknaden. Tiderna förändras. Man uppskattar andra saker. Att få äta framför tv:en är helt plötsligt inte en vardag utan vardagslyx. Det är något man kan göra om jag lämnar bort Antonio till mormor. (Han skulle riva ner allt om han var hemma, men det förstod ni säkert).
Var ju så satans kallt. Jag och Antonio stod vid elden och värmde oss. Var gott och skönt. Värmen började sprida sig i kroppen när mannen som lägger på ved och sköter elden säger: Nu kommer ni lukta gott sen. Jag stod som ett frågetecken 1 sekund och såg lite dum ut. Sen blev mina ögon stora. VAGNEN!!skrek jag. Tog den och sprang några steg från platsen.

-Den går och vädra, ropar mannen efter mig.

Nu luktar mitt hår, min jacka och vagnen majbrasa. Speciellt min jacka. Värsta pinigt och gå runt och lukta brasa . Haha
Var på Engsö julmarknad förra året också . Var ju samma månad som Antonio kom. Här kan ni se hur jag såg ut då.
Under kategorin ”Utflykt” kan ni titta tillbaka på andra utflykter jag har gjort. Kanske få lite idéer till saker ni vill göra själva.

2 kommentarer:

  1. Va ju inte mannen som sa att ni skulle lukta brasa de va ju jag/ma

    SvaraRadera