fredag 7 september 2012

I morse


Sniffar lite bebisdoft.

16 kommentarer:

  1. sött. Gud vad du verkar ha gått ner i vikt på senare tid. Bra jobbat :-) Tänkte bara fråga.. jag har märkt att Antonio har lite platt huvud baktill.. är det medfött eller är det pga ngt annat? Hört att det kan bli så om barn sover utan kudde tex. Inget illa menat han är jättesöt liksom! :-)

    SvaraRadera
  2. Inte utan kudde, utan när de är bebisar sover de ju enbart på rygg. Huvudet formas ju under tiden. Han kanske fick extra platt;) och att han inte har nå hår gör det tydligare. Huvudet baktill har blivit lite rundare nu när han inte ligger på rygg hela tiden.

    SvaraRadera
  3. men usch vilken kommentar!! barn utan kudde eller med kudde har inget med formen på huvudet att göra !! Folk borde tänka innan dom vräker ur sig nåt

    SvaraRadera
  4. Sanna. Jag vet men jag tänkte att det kankse var någon yngre som undrade. Jag tror inte det är en mamma i min ålder. Utan någon ungdom. Allas huvudform ser ju olika ut. Precis som händer och fötter=)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Till Sanna: Ett barns huvudform kan ju bli plattare eller rundare beroende på hur barnet ligger precis som Marlene sa, så jag tycker inte att det var en så konstig kommentar där hon frågade om Antonio låg med kudde eller inte. Det är ju rekommenderat att barnet har en liten platt kudde och det är väl inte så konstigt att tro att det har med huvudformen att göra!

    Hälsning S

    SvaraRadera
  6. Till Sanna: det är ju du som är okunnig då det är så att ett barns huvud växer och visst kan formas efter hur barnet ligger. Ett barn som enbart ligger på rygg kan få ett plattare huvud, därför är det bra att lägga barnet på båda sidorna också när det sover så blir formen mer jämn.

    SvaraRadera
  7. Jag kunde då inte lägga mitt barn på sidan. Han hamnade på rygg i alla fall till slut. Jag trodde de flesta spädbarn sov på rygg. Fick lära mig: "vaken på mage, sova på rygg". För att minska risken av spädbarnsdöd...

    Här frågades det ju inte om "hur" barnet sov utan kudden...

    SvaraRadera
  8. Min flicka hade väldigt platt bakhuvud när hon var runt 5 månader gammal...jag frågade på Bvc om det berodde på att hon ville ligga på rygg jämt..och sköterskan sa att det stämde . Så efter det började jag lägga en hoprullad filt vid ryggen och lät henne sova på sidan. Skiftade sidor hela tiden...efter några månader var hennes huvud runt och fint igen:)

    SvaraRadera
  9. Jag tyckte hon var fin ändå men jag jämförde med hur hon såg ut i början..blev plattare hela tiden och hon älskade att ligga på rygg. Sen tror jag det ordnar sig av sig självt ändå i slutändan när barnet sitter mycket osv...men jag blev så nojjig då min son som är äldre än henne hade så runt. Sen vill jag tillägga att Antonio är jättefin och huvudformen oxå. Min lilla tjej hade jätteplatt

    kram

    SvaraRadera
  10. A, tack. Lät lite först som om du tyckte Antonio var ful. Och så säger man ju inte även om man tycker det. I vissa kulturer anses det fint med platt huvud. Minns ej om barnet ligger i ställning eller har bandage.

    SvaraRadera
  11. Nej jag nystade bara vidare på det med platt huvud då min dotter hade jätteplatt. Jag tycker dock inte Antonio har det. Och jag garanterar att jag tycker Antonio är jättesööt..en riktig liten goding :)

    SvaraRadera
  12. Naaaw:)

    Ville med min senaste kommentar mest ta upp att vad som anses fint/normalt är så olika i olika kulturer.

    Om barnet har platt bakhuvudet kan jag tänka mig att det inte syns lika väl när håret växer ut.

    SvaraRadera
  13. Hihi ja, man måste nog lägga bebisen mot något annars vrider de sig tillbaka.
    Antonio är hur söt som helst!! Jag tycker inte att det spelar nån roll hur huvudet ser ut, men jag själv har ganska kantigt huvud och om jag ska ha en stram knut tex tycker jag att jag ser knäpp ut haha!

    Kram S

    SvaraRadera
  14. S: Jag har inte heller stram knut. Mitt huvud ser pyttelitet ut då. Jag tuperar håret och efter knuten kanske jag fluffar ut håret med en pinkam.

    Vet inte om det är så många som känner sig bekväma med starm knut...

    SvaraRadera